zondag 23 april 2017

Lekker lezen

Doel: begrijpend/intensief lezen oefenen en inslijpen door over teksten in gesprek te gaan
Tijd: 15-20 minuten
Benodigdheden: kranten, artikelen, zakelijke tijdschriften
Groepering: eerst individueel, daarna in tweetallen 

Hoe werkt het?
1. De leerlingen krijgen een krant, een tijdschrift of een aantal artikelen en gaan gewoon tien minuten lezen. Ze mogen zelf kiezen wat ze lezen, wat ze interessant vinden etc. Ze kunnen eventueel een woordenboek erbij gebruiken.
2. De leerlingen gaan in tweetallen zitten en praten over wat ze hebben gelezen. Waar gingen de artikelen over? Wat was de tekstsoort? Wat heb je ervan onthouden? Je kunt elke leerling bijvoorbeeld minimaal drie vragen per artikel aan de ander laten stellen.

Variatie
Ik raad aan om deze werkvorm regelmatig toe te passen om zakelijk lezen in te slijpen in het leven van de leerlingen. Leg een boel kranten in de klas en laat de leerlingen bijvoorbeeld elke vrijdag de eerste tien minuten van de les lezen en er daarna vijf minuten over praten. Ze raken gewend aan het lezen en oefenen deze vaardigheid elke week even snel. 

Bron en eventuele aanpassingen

Deze werkvorm heb ik zelf bedacht.

1 opmerking: