Doel: kritisch lezen oefenen en zich bewust worden van nepnieuws
Tijd: 20 minuten
Benodigdheden: krantenartikelen met echt nieuws en nepnieuws (bijvoorbeeld van De Speld of Nieuwspaal)
Groepering: individueel of in tweetallen
Hoe werkt het?
1. Geef de leerlingen allemaal een echt nieuwsbericht en een nep nieuwsbericht. De leerlingen lezen de artikelen en bepalen welke waar is en welke niet.
2. Laat de leerlingen in tweetallen overleggen over de nieuwsberichten. Zijn ze het eens over welke nep is, en hoe weten ze dat? Waar moet je allemaal op letten?
3. Ten slotte kun je klassikaal de twee artikelen bespreken. Waar moet je op letten bij nepnieuws? Waarom is het van belang nepnieuws te herkennen?
2. Laat de leerlingen in tweetallen overleggen over de nieuwsberichten. Zijn ze het eens over welke nep is, en hoe weten ze dat? Waar moet je allemaal op letten?
3. Ten slotte kun je klassikaal de twee artikelen bespreken. Waar moet je op letten bij nepnieuws? Waarom is het van belang nepnieuws te herkennen?
Variatie
Als aandachtstrekker kun je ook een keer dit filmpje van een nep nieuwsbericht laten zien: https://www.youtube.com/watch?v=-YReDfypnH4
Ook kun je de leerlingen als ze wat meer hiermee geoefend hebben zelf echte en neppe nieuwsartikelen laten zoeken (of schrijven).
Bron en eventuele aanpassingen
Deze werkvorm heb ik zelf bedacht, naar aanleiding van het idee om les te geven over nepnieuws van Susan Beckers.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten