zondag 23 april 2017

Vreemd en toch bekend

Doel: leerlingen bewust maken van de lay-out aan de hand van oriënterend lezen
Tijd: 5-10 minuten
Benodigdheden: twee artikelen waarvan 1 in een andere taal
Groepering: individueel of in tweetallen

Hoe werkt het?
1. Geef de leerlingen twee artikelen over hetzelfde onderwerp, waarvan eentje in een andere taal. Als voorbeeld pak ik nu deze twee artikelen:
Spaans: http://www.elmundo.es/internacional/2017/04/23/58fb9c44268e3ead3c8b458d.html
2. Laat de leerlingen oriënterend lezen. Ze kijken naar de plaatjes, de koppen, dikgedrukte zaken. Leerlingen moeten aangeven waar het Spaanse artikel over gaat.
3. Ga met de leerlingen in gesprek over de lay-out van beide artikelen. Laat ze inzien hoe belangrijk oriënterend lezen is en dat je er al veel uit kunt halen.

Bron en eventuele aanpassingen

Deze werkvorm heb ik zelf bedacht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten